هادی خسروجردی

avatarسلام ، اسم من هادی هستش ، ولی خوب دوستای قدیمی من به طور معمول عادت دارن من رو با نام مستعار “خســرو” خطاب کنن. شما هر کدوم رو که بکار ببرید برای من قابل احترام هستش. 🙂

من عاشق طراحی پوسته ها و پلاگین های وردپرسی هستم و نرم افزارهای محبوب من برای طراحی ، فتوشاپ و ایلستریتور هستند . همچنین زبان های برنامه نویسی مورد علاقه من ( PHP, MySQL, JavaScript, XML ) و تکنولوژی های ( jQuery, Ajax, JSON ) هستند.

در طراحی همیشه به دنبال تفاوت و در برنامه نویسی همیشه به دنبال ساده ترین و کاربردی ترین راه هستم. من در بخش پائین به طور مفصلتر در مورد گذشته کاری خودم صحبت کردم که شاید برای شما هم جالب باشه. 🙂


یک برش کوچک از تاریخچۀ زندگی من

# قبل از دوران سربازی

حدودا اواخر سال 83 بود که من کار طراحی پروژه های چاپی رو در یک مغازه ساده شروع کردم ، اون زمان من هنوز به خدمت سربازی نرفته بودم و دانش طراحی  من به طراحی کارت ویزیت ختم میشد. چند ماه بعد به خدمت سربازی اعزام شدم .

دوران سربازی ( صرف نظر از فرصت هایی که از من گرفت ) فرصتی رو برای من فراهم کرد که عکاسی آنالوگ رو یاد بگیرم و مادامی که فرصت مرخصی داشتم با کامپیوترم به آموزش فتوشاپ مشغول میشدم. در پایان خدمت سربازی من حدود 14 هزار عکس آنالوگ در پادگان به چاپ رسونده بودم و طراحی با فتوشاپ رو در حد کمی بیشتر از آماتور یاد گرفته بودم.

# اگه نمی دونید دنبال چی هستید ، حتما یک طرح کسب و کار ارائه کنید!

سال 86 بود و من پر از انرژی بودم ، شاید دلیلش این بود که بعد از خدمت سربازی من احساس آزادی بیشتری می کردم. به خاطرم میاد که اون سال در کلاس های کارآفرینی شرکت کردم و برای طرح کسب و کار ( Business Plan ) خودم یک آژانس تبلیغاتی با امکانات متفاوت رو ارائه دادم.

ارائه یک طرح کسب و کار به مقدار زیادی در شناخت هدف شما تائیر داره ، به این صورت که شما مجبورید سرمایه گذارهارو متقاعد کنید که طرح شما می تونه بازدهی داشته باشه و این طرح شما تا چه زمانی می تونه به بهره برداری برسه و چون بیشتر سرمایه گذارها دنبال طرحهایی با بازدهی زیاد و زمان کم تا رسیدن به بهره برداری هستند شمارو مجبور می کنه بیشتر در موردش فکر کنید.

در اون زمان من هدفهای روشنی برای خودم داشتم ، اما مهارت های من محدود بود.

# من و  خانوادۀ ادوبـــی

اگه شما با فتوشاپ آشنایی نسبتا خوبی داشته باشید می دونید که فتوشاپ بیشتر برای طراحی پوستر ، ویرایش تصاویر ، کارت ویزیت ، لیبل سی دی و دنیایی از پیکس ها کارائی خوبی داره. اما اگه هدف شما ایجاد یه شرکت تبلیغاتی هستش باید چیزی بیشتر از فتوشاپ رو در دست داشته باشید. یعنی یک نرم افزار برداری ( Illastrator, Corel, Freehand, … ) و یک نرم افزار صفحه آرائی ( Indesgin , Pagemaker , … ).

مشکلی که وجود داشت این بود که من نمی دونستم برای پروژه هام باید از چه نرم افزاری استفاده کنم و به محیط و سادگی نرم افزار هم خیلی حساس بودم. از طرفی وقتی شما تو مسیرتون هیچ راهنمایی ندارید که مسیر رو بهتون نشون بده و خودتون مجبورید از روش آزمون و خطا استفاده کنید ، کارتون به مراتب سختتر خواهد بود.

#  طراحی و برنامه نویسی صفحات وب

یک روز به طور اتفاقی وقتی که تصمیم داشتم فایلم رو ذخیره کنم ، با پنجره جدیدی در فتوشاپ آشنا شدم که  اسم اون ” ذخیره برای وب ” بود و از اون جائی که از قبل کمی پیش زمینه طراحی تمپلت های وب رو داشتم ، بیشتر کنجکاو شدم تا این ناشناختۀ دوست داشتنی رو تجربه کنم. 🙂

طبق معمول جستجو رو شروع کردم اما به دلیل محدودیتی که داشت من رو به سمت دریم ویور( Dreamweaver ) هدایت کرد و دریم ویور هم من رو به سمت اچ تی ام ال ( HTML ) برد و این شروع اولین زبان برنامه نویسی من بود. احتمالا همه شما می دونید که بعد از اچ تی ام ال چه زبانی به سراغ شما خواهد اومد ! درسته ، سی اس اس ( CSS ).

# مشاوره با یک دوست خوب می تونه دنیای شمارو تغییر بده !

یک روز یک دوست مجازی که نمونه فالب های ( html, css ) من رو دیده بود ، از من خواست طراحی قالب های سی ام اس ( CMS ) دروپال ( Drupal ) اون رو انجام بدم . من که تا اون زمان کلمۀ سی ام اس رو نشنیده بودم ، فرصتی خواستم تا دروپال ( و البته سی ام اس ) رو بیشتر آنالیز کنم.

بعد از مدتی جستجو با سی ام اس های وردپرس ( WordPress ) و جوملا ( Joomla ) هم آشنا شدم و این من رو بیشتر گیج کرده بود. من مجبور شدم نرم افزارهارو نصب کنم و زمان بیشتری رو صرف انتخاب یکی از میان اونها کنم.

طراحی رابط کاربری ( User InterFace ) نرم افزار مهمتر از هر چیز دیگه ای برای من بود. از طرفی محبوبیت اون نرم افزار بین کاربرا این رو ثابت می کرد که اون نرم افزار ویژگی منحصر به فردی باید داشته باشه و البته وجود مرجع های خوب آموزشی ( وبلاگ ها ) برای اون نرم افزار هم در انتخاب به من ، کمک می کرد. وردپرس تغریبا تمام این ویژگی هارو داشت ، بنابراین سعی کردم کار کردن با اون رو یاد بگیرم.

من در این زمان کاملا هدفهای گذشته خودم ( ایجاد شرکت تبلیغاتی ) رو از یاد برده بودم ، هر چند پروژه های زیادی ازائه کردم بودم و کارهایی هم برای ثبت شرکت انجام داده بودم ، اما علاقه ای به ادامه در اون مسیر نداشتم.

# من ، زندگی  وردپرسی ، و دنیایی پر  از ایده ها

مهمترین پیش نیاز وردپرس زبان برنامه نویسی پی اچ پی ( PHP ) بود که من خیلی با اون آشنا نبودم و در واقع یک زبان برنامه نویسی واقعی بود و به هیچ وجه شبیه چیزهایی که من یاد گرفته بودم نبود. اما خوب من به وردپرس علاقه مند شده بودم و نمی تونستم تصور کنم که نمی تونم برای این نرم افزار پوسته طراحی کنم. بنابراین آموزش هارو با ظرافت و دقت بیشتری شروع کردم.

مادامی که آموزش های تصویری و مقاله های وردپرس رو دنبال می کردم با ناشناخته های زیادی آشنا شدم از جمله زبانهای برنامه نویسی جاوااسکریپت ( JavaScript ) و مای اس کیو ال (MySQL ) و تکنولوژی های ( jQuery, Ajax, JSON, NoSQL, Soap, … ) و همینطور تکنولوژی های جدید که هر روز بر تعداد اونها افزونتر میشه.

هر بار سرو کلۀ یک زبان یا تکنولوژی جدید دیگه پیدا میشد تو ذهنم این جمله مرور می شد :”  ای وای بازم یکی دیگه “. اما خوب ، حالا اوضاع تا حدود زیادی فرق کرده و با آغوش بازتری از اونها استقبال می کنم. 🙂

امروز بعد از گذشت چند سال مطالعه روی توابع و ساختار وردپرس ، خیلی خوشحالم که زمانم رو صرف این نرم افزار پیشرفته کردم. احتمالا شما هم با من موافق هستید که این نرم افزار همیشه بهترین ایده هارو به ذهن شما رجوع می ده و از هر نظری کامل هستش .حتی گاهی وقت ها که در مورد به خصوصی احساس می کنم دیگه به بن بست رسیدم باز می بینم که راهی وجود داره و اون یه بار دیگه من رو قافلگیر می کنه. 🙂

# من وب پارسی رو دوست دارم ، پس من هستم.

در تمام این سالها علاقه شدید من به ناشناخته ها فرصت ارتباط با کابران رو به من نمی داد. اما امروز این فرصت برای من محیا شده تا ارتباط نزدیکتری با کاربران وب پارسی ( مخصوصا کاربران وردپرسی ) برقرار کنم و ایده های خودم رو به واقعیت نزدیکتر کنم . برای اینکه بیشتر با چشم اندازهای من در این وب سایت آشنا بشید بهتون پیشنهاد می کنم صفحه اصلی این سایت رو حتما مطالعه کنید.

به این ترتیب شاید این وب سایت بتونه نقش یک واسط خوب رو بین من و شما ایجاد کنه ، احتمالا ایده های خوب زیادی می تونه برای توسعه هر چی بیشتر وب پارسی وجود داشته باشه ، که این سایت به اونها بپردازه. 🙂

.